World Time (عزبة الجربوعة)

Wednesday, December 12, 2007

معركة البقاء


والله العنوان ده بيفكرني بفيلم أجنبي قديم شوية كان اسمه برضه " معركة البقاء " وسريعا كده قصة الفيلم كانت بتتكلم على مخلوقات غريبة جت احتلت كوكب الأرض لأنها كانت بتعرف تستخدم الطيران في الجو وفي الوقت ده كان الناس اللي على الأرض "هبل" ومش بيعرفوا يعملوا حاجة ... حتى الأمريكان نفسهم كانوا "هبل" برضه , (سبحاااااااااانه...) .
الخلاصة يعني إن البطل المغوار قدر انه يجمع الناس كلهم ويعلمهم الطيران ( ما تعرفش هو أتعلمه منين أصلا ...!!! ) وقدر انه يطرد المغتصبين الوحشين خارج نطاق الخدمة .... قصدي خارج الكرة الأرضية .
نرجع بقى للموضوع الأصلي اللي كنت عايز أتكلم فيه ...... ألا وهو " رغيف العيش " .. ذلك القمر الذي يتلألأ في سماء أحلام معظم أفراد المجتمع اللي زى حلاتنا (إلا من رحم الله) عندهم شغل كل يوم ومعندهمش وقت ولا أسلحة يدخلوا بيها معركة البقاء عند فرن العيش .
المهم يعني لأني مش عايز أتكلم في مشكلة الناس كلها عارفاها وزهقت منها بس كنت عايز أنقل كلام واحد صاحبي كان بيقول انه لما كان يحب يجيب عيش ... كان بيسهر لتاني يوم ويروح يبات جنب الكشك قبل الفرن ما يشتغل عشان يحظى بالمركز الخامس أو السادس في الطابور (ده لأن فيه ناس أصلا مقيمين أمام طابور العيش ) .
المهم برضه نبعد عن العيش بتاع الحكومة اللي بيشّبع ونروح للعيش بتاع الناس الهااااااي ... اللي هو بيتباع في الأفران الأفرنجي (فيما معناه بتاع القرص) هو معلش الرغيف ب10 قروش ... ماشي , وساعات ال8 بجنيه ... برضه ماشي ... إنما يا جماعة مايصحش أروح أشتري بجنيه عيش من ده وأخد كيس فاضي وأمشي ... أهو ده اللي مش ماشي خالص ..... أنا أفتكر زمان كان رغيف العيش ده كبير كده وبيتقسم اتنين ... ده كان زمان إنما دلوقتي الأمر يختلف تماما ... إيه اللي حصل ؟!!! على رأي عم سيد الخباز .. معلش يا باشا أصل الدقيق غلي ....... مش أنا قولتلكم محدش عارف الخير فين !!

كان معكم من أمام فرن "اللي ما يتسماش"
الزبون الدائم / " حمادة أوبجكت "

No comments: