World Time (عزبة الجربوعة)

Monday, January 28, 2008

من كتر حبي في بلدي

من كتر حبى فى بلدى أنا حسيت بكل الناس فيها

وكأنى موجة فى بحر هايج من كتر ماهو حاسس بيها

كأنى شارع كأنى حارة كأنى حته فى ضواحيها

وشايف فى نفسى ومعايا ناس بتحلم لسا تبنيها

حاسس بكل الناس فيها وليل ونهار بحلم بيها

......................................

شايف بقلبى وبعينى ناس تاهت وضاعت أمانيها

قال أيه رماك فى اللى أنت فيه ....قالك ده سوء الحال فيها

لاحد لاقى ولا حد عارف ولا حد شايف خير فيها

وأيه العمل وبأيدنا أيه قالك هانمشى ونرميها

ويوم سفرنا ده يوم العيد مهاجرين بنلعن أهاليها

وبعدت عنها يومين تلاته رجعت تانى أحن ليها

حسيت كأنى عيل صغير دايخ على أمه ومش لاقيها

حنيت كتير لأيام زمان أيام دى كانت على بالى

فين السعادة وفين الحنان ايام ماكنت أنا فحالى

وأنا أعمل أيه يا ناس قولولى وأنا بعيد عنك بعيش

دانا حتى يمكن يجرالى حاجة لو عشت كتير ماشوفتكيش

دامن كتر قلبى ماجاب فى سيرتك بقيتى تيجى فى خيالى

وفاكر كل حته فى قلبك وفاكر كل أحوالى

.............................................

أنا اللى عايش على كتفى فاسي

على أرضى وترابى بغير

ماهى أهلى وهى ناسى

وفيها دافن حبى الكبير

دانا ريحتي ريحة طينها الغالي

دانا ياما فيها سهرت ليالى

بقول يا قمر ليه أنت عالى

هو أنت سر خطير ؟

ماتنزل تعالى ونس خيالى

بدال مادينى قاعد بلالى

تعالى حتى وخد كل مالى

ما نا عندى مال وطين كتير

رد القمر مكسوف ياعينى

قالى يا سيدى ده كان على عينى

بس أنت عارف الحال وأدينى

بلف كل الدنيا وأطير

وأقولك أحسن سيبنى فى الحال

ده دوام الحال من المحال

فى يوم تلاقينى معاك عالبال

ويوم غيوم تيجى تخبينى

ويمكن أبعد عنك كتير

...............................

14 comments:

Anonymous said...

أنا مهما اغيب عنك
أعيش لوحديا
القلب يشتاق لك
والشوق يفيض بيا
والعين بتنده لك
ياشمع لياليا
إن غبت عنك سنين
أرجع لوحديا
جوايا ليك حنين
سهرنى لياليا
يا حته من قلبى
أنا حته من قلبك
يا بلدى وحديا

Hamada Object said...

وانا مهما الف وادور برجع ومن تاني
أحس بناس كتير تايهة عني وهي وحشاني
وببص على حالي واقول انا لسه واحداني
ومبقتش عارف انا عايز ايه من أهلي وجراني
بس انت وحدك كل اللي ليا ومنك
ااااااااااااااه ياني



بس انا عايز أعرف بقى ده شعرك انتي ولا أيه بقى عشان جميل جدا ورائع جدا وكل حاجة جدا جدا

Anonymous said...

فى الواقع وبصراحة هو مش أنا اللى كاتبه الشعر ده
هو للشاعر الدكتور على محيلبه


وكمان الأصح والأكثر واقعية محدش عارف الخير فين جمله حميله جدا ورائعه جدا وكل حاجه جدا جدا

Hamada Object said...

محدش عارف الخير فين

Anonymous said...

اية دة الجمال دة بس بجد اية الوطنية دىتسلم ايدك استاذ أحمد

Hamada Object said...

ربنا يخليكي يا استاذة شيماء وبعدين دي اقل حاجة ده كلام مجرد كلام والبلد دي مش عايزة كلام قد ماهي عايزة فعل

بس هوا فيه مشكلة صغنونة بس
مين استاذ أحمد ده ؟؟؟؟؟؟؟؟

هوا اكيد عشان حمادة أوبجكت بس ده مش اسمي ده اسم شخص وهمي هوا اللي بيحكيلنا الحاجات دي كلها

shimaa said...

اهاااااااااا بجد يعنى الاسم مش احمد ما علينا
يا دكتور
انا لقيت البروفيل فى هندسة يبقى اكيد أنت دكتور
أه أصل انا عارفه الالقاب اوى

shimaa said...

شيماء السيد
أنا عايزة المدونة بتاعتك علشان مش عارفه ادخل عليها

Hamada Object said...

اولا خليني اشكرك يا أستاذة شيماء خطاب على الاهتمام بالمدونة دي وبأحوالي كمان .. مش عارف بصراحة أشكرك ازاي
المهم من ناحية الاسم هوا مش احمد انا اسمس اسلام قطب
انما من ناحية اللقب بقى فحضرتك ليكي مطلق الحرية في اختيار لقب من أتنين
يا اسطى يا معلم ايهما اقرب
وده برضه لأني هندسة بس ميكانيكا ولا حول ولا قوة الا بالله

Hamada Object said...

بالنسبة لمدونة استاذة شيماء السيد
حضرتك هتلاقي اللينك بتاعها عندي في المدونات الصديقة لما تدخلي عندي عاليمين كده فيه عنوان أسمه اللي يعيش ياما يشوف
تحته بقى فيه لينك أسمه
memo كل حاجة جدا جدا
هوا ده

shimaa said...

thank you islam w.r.t your blogger i car with it coz it have nice topics and merci about memo link
by the way i know you
i heared about you in tanta university or i saw your name on one of college magazine>>>

Hamada Object said...

I am very happy for that
its great honor for me if U know me
me also know U from memo
it is nice to know u
your blog is very good too


I need to tell you that
لنحنا بنعرف نكتب انجليزي برضك لا مؤاذة يعني
"محدش عارف الخير فين "

shimaa said...

u know english that's good islam bravoooo
i don't know what can i say?
bravoooooo
hhhhhhhhhhhh

Hamada Object said...

fel7akeka wa fel wake3
elba7r feeh kawake3
&
ma7adesh 3aref el5eer feeen

englizy da ya morsy

mrsy elzanaty enhazam ya regala belenglizy

hhhhhhhh