World Time (عزبة الجربوعة)

Tuesday, March 18, 2008

ذكريات


السلام عليكم أصدقائي الأعزاء
هاو أر يو .... أي ميس يو تووووووووو مطش
بقالي كتير مكتبتلكمش حاجة
وده مش عبط مني ولا حاجة لا سمح الله
انا كنت بكتب برضه والحمد لله بس محدش عارف الخير فين بقى ولا حد عارف الورق اللي كتبت فيه راح فين
الله يرحمه ويباركلي في اولاد اخواتي يارب ... الكلام واضح طبعا
المهم بقى سريعا كده قبل مانسى
أحب أقولكم اني لسه زي مانا
بكل أسف
لسه سعييييييييييييييييد
وبالعكس
يمكن سعيد أكتر وأكتر
حقيقى مش عارف أقول أيه ولا أعمل أيه
مافيش حاجة أقدر أقولها غير محدش عارف الخير فين
المهم اني النهارده كنت بتمشى مع صديقي الانتيخ شلوفة
وده طبعا أعز أصدقائي لأنه معايا من كتييييييييييييييييييييير كده
المهم اننا واحنا ماشيين النهارده عدينا أعزكم الله على مدرسة
مجرد مدرسة
للأسف برضه
كانت مدرستنا أيام السنوي
وقفنا قدامها شوية كده و مش عارف أيه اللي شدني للمدرسة النهارده بالذات
على فكرة كانوا مبيضين وجهة المدرسة يمكن ده اللي شد انتباهي ليها
بس اللي انا متأكد منه انهم بيضوا الوجهة بس بتاعت المدرسة
أكيد من جوا لسة زبالة زي ما كانت
أجمل ما في الموضوع اننا واحنا واقفين افتكرنا زماااااااااااااااان من حوالي خمس سنين أو ست سنين
لما كنا في تانية ثانوي
وأفتكرت فصلنا
2/9
الفصل الوحيد اللي فاكر أسمة ورقمه ومكانه كمان
ولسه فاكر الدكة اللي كنت بقعد عليها انا وشلوفة صاحبي
كنت بقعد في الدكة اللي قبل الاخيرة في صف الدكك الللي على اليمين
وافتكرنا اصحابنا
ابو فيري وطه ومحمد عدلي
أفتكرنا الكابتن رضا شحاتة بتاع العسكرية
على فكرة ده مش أسمه .. هوا كان شبه لعيب كورة اسمه رضا شحاتة
فسميناه على اسمه
أفتكرنا ناظر المدرسة والقرار 190 الذي ينص على انه اذا غاب أي طالب أكتر من 25 % من الايام الدراسية يحرم من دخول الامتحانات
ده طبعا كان كل يوم في الطابور
افتكرنا دوري الفصول لما كنت انا قلب الدفاع بتاع الفريق بتاعنا
وكان شلوفة صاحبي المشجع الوحيد اللي بيشجع فريقنا
وباقي المدرسة كلها بتشجه 2/10 اللي كنا بنلاعبهم
بس مع ذلك فزنا عليهم 3-0 وكنا هانصعد بس للأسف المطش أتعاد في يوم تاني
وكسبونا 3-0 برضه وصعدوا هما بس على فكرة انا مكنتش موجود في المطش ده كنت غايب
أكيد أتغلبوا عشان انا مكنتش معاهم
محدش عارف الخير فين
أفتكرنا حاجات كتييييييييييييييييييييييييييييير
بصراحة يا جماعة كانت أفضل وأسعد أيام حياتي هي أيام
2/9
أكيد أتخنقتوا مني ودوشت دماغكم عالفاضي
بس بجد يا خواننا الزكريات دي حاجة جميلة جدا وحلوة جدا وكل حاجة جدا جدا
وأكيد كل واحد منكم عنده برضه زكريات زيي كده
ياريت تحاولوا تقعدوا مع بعض كده تفتكروا زكرياتكم
صدقوني مش هاتندموا
وسمعني أغنية زكريات لعمرو دياب
كان معكم الصديق المخلص
حمادة زكريات

8 comments:

فتوح أبو المفاتيح said...

حبي التخين
منور منور منور
انا سعيد لسعادتك
بس على رأي المثل
أنا أشك إذا أنا أسمنت

هههههههه
وانا أسمنت

على فكرة
مدرسة حمادة الثانوي هي برضه نفس مدرستي

بس انا كنت عامل وقف كيك عشان كدا مكنتش بروح

المهم
ذكريات حلوة أوي
ذكريات بالذال

و خصوصا إن المدرسة دي كانت معتقل فيما مضى
وحولها مدرسة
متعرفوش إزاي
محدش عارف الخير فين
المهم
حصل خير
واتخرجنا
هههههه
من الاسكوول
وبقينا في سكووول تانية أكبر واوسع و الحبل فيها على الغارب
خيييييير
أوي
سلااااااااااااااااامي ليك يا حمادة و لسبب فرحك
ههههههههههههه

Hamada Object said...

فتوووووووووح
فينك يا عمنا
تصدق فكرتك روحت هناك
بس الحمد لله طلعت لسه هنا
بس خير
محدش عارف الخير فين
بس هوا صحيح ذكريات بالزين ولا ايه
بس على فكرة هي بالذال أحسن
يمكن بالزين يبقى دمها تقييييل
وعلى فكرة بقى أحلى حاجة في الذكريات انها تكون زي ما هي
بحلوها وبمرها وبحلاوتها وبوحاشتها
أكيد كده بتبقى احلى كتير من اننا نفتكر الحلو ونرمي الوحش
وعلى فكرة برضه
انا كنت بحب المدرسة دي جدا
المدرسة الوحيدة اللي مكانش فيها شعار مدرستي نظيفة وجميلة ومتطورة
وبعدين موضوع المعتقل ده كان عاجبني أوي أوي
كنت حاسس انها حاجة مختلفة كده
وبعدين لو ربنا كرمني وروحت المعتقل مش هابقى هايب (خايف يعني) الموقف
هاقول لزمايلي هناك اني كنت بتعلم في حاجة زي كده
شوفت بقى
محدش عارف الخير فين

shimaa said...

يااااااه يعينى صعبان عليا اوى أنت كنت فى معتقل يا اسلام يا حراااااااام
كويس اللى انت لسه بخير
بكرة كده تنسى كل حاجه وحشه هناك وتفتكر كل حاجه حلوة هنا, معلش وعلى فكرة فى ناس بتكتب زكريات بالزين (على راى احمد حلمى (فى ناس بتعمل كده

Hamada Object said...

لا بصي هوا مكانش معتقل بالمعني الصحيح
هي مدرسة المبنى بتاعها بيقولوا انه كان معتقل
بس والله انا كنت مستمتع بيها جدا بالزات (أيه رأيك في دي بالزين ) وانا في تانية ثانوي
2/9
فصلي الحبيب
وزكرياتي هناك (بالزين) كلها ذكريات (بالذال) جميييييييلة جدا

shimaa said...

بس مش مشكلة الذال ولا الزين او المعتقل حتى المهم المدرسه كان ليها ذكريااات حلوة هو ده الجميل فى الموضوع فكرتنى باستار اكاديمى ساعة ما كانوا بيسألوهم عن ذكرياتهم فى المدرسه مع المدرسين

Hamada Object said...

أوووووووو استار أكاديمي ده بتاع الفول اللي فتح جديد على اخر الشارع
بايخة مش كده
عالعموم اوك بس معنى كده اني انا ستار بقى مش كده
أوعى وشك ... محدش عارف الخير فين

من انا؟؟ said...

الذكريات دى احلى حاجه فى الدنيا بس لما تكون ذكريات حلوة
وبتبقى اصعب حاجه فى الدنيا لما بتكون ذكريات صعبه وبتبقى مش عايز تفتكرها
عارف انا اوقات كنت بتمنى لو كان يجيلى فقدان ذاكره بس عشان انسى الذكريات الوحشه اللى بتسببلى الم كل مافتكرها
واوقات بيكون ليا ذكريات مع اماكن او اشخاص كل ما افتكر الذكريات دى او اعدى على الاماكن دى بابتسم مع نفسى
انا هابقى اكتب موضوع عن الذكريات ده فكره حلوة

Hamada Object said...

اولا : الشكر كل الشكر ليكي على مرورك المشرف ده على مدونتي

وأحب اقولك ان الزكريات دي حاجة كويسة جدا جدا جدا بحلوها وبمرها
انا ساعات بقعد أفتكر زكريات كانت سيئة جدا جدا قبل كده وفعلا بتمنى زيك اني يجيلي فقدان في الذاكرة عشان مفتكرهاش بس والله بعد كده بقعد أفكر مرة واتنين وتلاتة في الحاجة دي وأخرج منها كسبان لأني بكون أتعلمت منها أنا كنت غلطان في ايه وبكون حمدت ربنا وشكرت نعمته على أي مصيبة أو ذكرى اليمة حصلت
وأخيرا أكيد موضوع الزكريات ده شيء جميل جدا
لازم تكتبي عنه بأذن الله